Ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών από τις διεργασίες του κατά 50% έως το 2030 και αυτή την περίοδο διαμορφώνει την επενδυτική του στρατηγική και εξετάζει τα έργα που θα υλοποιηθούν με αυτό τον ορίζοντα.
Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος δημιουργεί το διυλιστήριο του μέλλοντος, με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, όπως τα πράσινα καύσιμα, τα οποία θα είναι φιλικά προς το περιβάλλον και θα αξιοποιούν νέες πρώτες ύλες χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, όπως βιομάζα, ανακυκλωμένα μαγειρικά έλαια, πλαστικά απορρίμματα, εξελιγμένα βιοκαύσιμα, μπλε και πράσινο υδρογόνο ή ακόμη και συνθετικά καύσιμα από δεσμευμένο CO₂.
Ο κλάδος διύλισης έχει ήδη καθορίσει μια πορεία για την επίτευξη της φιλοδοξίας της ΕΕ για κλιματικά ουδέτερη οικονομία, με τίτλο «Πράσινα Καύσιμα για Όλους», την οποία και παρουσίασε τον Ιούνιο του 2020.
Η πορεία αυτή έχει σχεδιαστεί βήμα – βήμα, βασισμένη στην πεποίθηση ότι για να επιτευχθεί ο στόχος της κλιματικής ουδετερότητας του 2050, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές χρειάζονται ένα σχέδιο όπου τα υγρά καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα («πράσινα καύσιμα») και η ηλεκτροκίνηση συνυπάρχουν ως λύσεις για τις οδικές μεταφορές.
Η ανάπτυξη των υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα για τις οδικές μεταφορές, θα δημιουργούσε τις συνθήκες για τη μείωση των εκπομπών από τα καύσιμα της αεροπορίας και της ναυτιλίας, καθώς και των φορτηγών, και της αντικατάστασης της πρώτης ύλης για την πετροχημική βιομηχανία, τομείς για τους οποίους δεν υπάρχουν προς το παρόν εναλλακτικές τεχνολογίες.
Στόχος του κλάδου είναι έως το 2050 το αργότερο κάθε λίτρο υγρού καυσίμου για τις μεταφορές να είναι κλιματικά ουδέτερο, επιτρέποντας τη μείωση των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές κατά 100% και από την αεροπορία και τη ναυτιλία κατά 50%.
Σε επίπεδο ΕΕ, και με βάση τα σημερινά κόστη και τις διαθέσιμες τεχνολογίες, το ύψος των επενδυτικών αναγκών για την παραγωγή υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα σε επαρκείς ποσότητες για όλες τις μεταφορές εκτιμάται στα 40 δις ευρώ έως το 2035, και 400 και 650 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2050.
Τα υγρά καύσιμα χαμηλού άνθρακα (πράσινα καύσιμα) θα διαδραματίσουν στρατηγικό ρόλο στην μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία έως το 2050.
Η πορεία της Διύλισης προς την παραγωγή πράσινων καυσίμων έχει ξεκινήσει με τις πρώτες επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής βιοκαυσίμων και συνθετικών καυσίμων. Αξιοποιώντας την καινοτόμες τεχνολογίες και τις ευέλικτες υποδομές, θα στραφούμε όλο και περισσότερο σε νέα πρώτη ύλη, (όπως βιομάζα), ανανεώσιμες πηγές, υδρογόνο και απόβλητα για τη σταδιακή μείωση των εκπομπών άνθρακα από τα υγρά καύσιμα. Με το κατάλληλο πολιτικό πλαίσιο, η παραγωγή υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα θα μπορούσε να μειώσει μέχρι και 100Mt τις εκπομπές CO2 από τις ευρωπαϊκές μεταφορές έως το 2035, μειώσεις που ισοδυναμούν με εξοικονόμηση CO2 από 50 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους της ΕΕ.
Δεδομένου του ύψους των επενδυτικών αναγκών, είναι σημαντικό να αναπτυχθεί σήμερα το κατάλληλο πλαίσιο πολιτικής για να κινητοποιηθούν οι πρώτες επενδύσεις.
Διαβάστε επίσης:
